THE SHITLICKERS - rozhovor

3. března 2010 v 19:17 | -M- |  rozhovory
Rozhovor pochází ze zinu Vermynoze putrida popř. Shit-fi. Dělal ho Cliff z DRILLER KILLER s Lassem. Překládal jsem já.

Tahle deska má tak naléhavého ducha, že utváří obrázek kapely, která se vlámala do studia uprostřed noci aby ji nahrála za dvacet minut, než se ukáží policajti.
Felix Havoc o prvním 7"ep SHITLICKERS

Ok, začněme od začátku. Kdy a kde The Shitlickers začli? Zněli jste nějak jinak? V jakých dalších kapelách jste hráli?

Já (basa) a Jimmy(kytara) jsme založili The Shitlickers v Gothenburgu, Švédsko, na začátku roku 1981. Gutte hrál na bicí a zpívala Jimmyho přítelkyně. V tu samou dobu jsem pracoval jako řidič pro UK kapely, což nás dovedlo k tomu, předkakovat The Exploited. Hráli jsme nějaký druh rock n roll-punku a znělo to hrozně. Byl to jediný koncert, který jsme odehráli v této sestavě. Začli jsme novou kapelu, kde jsem začal zpívat, Jimmy hrál na kytaru, Gutte na bicí a Sixten (GBG-Punx, Anticimex...) na basu, s jiným hudebním stylem. Z nedostatku dalších jmen pro kapelu, jsme zůstali u The Shitlickers. Napsali jsme nové, krátké, rychlé vály s těžkými rify a násilnickým obsahem. Zahráli jsme jeden koncert s touhle sestavou předtím, než Jonsson převzal basu ( v té době Jonsson taky hrál na basu v Anticimex) a Bob Stacy, vyhazovač z nightclubu Roxy, převzal bicí a skuteční Shitlickers byli na světě. Další kapely? Já jsem hrál na basu s GBG-Punx(-82) a na bubny s Troublemakers(-83)

Kdy jste poprvé slyšeli raw punk? Nazývali jste někdy svoji hudbu raw punk? Mluvili jste v té době o "d-beatu"? Shitlickers byli jedni z prvních s takovým druhem brutální hudby, udkud jste se nechali inspirovat? Jestli je ještě nějaká švédská kapela, která snese srovnání v brutalitě, pak jsou to Anticimex. Jonsson hrál v obou kapelách, myslíš, že to mělo nějaký vliv?

V zimě 1981 jsme my a pár dalších kapel hráli v Rockers Club. Ten koncert se stal začátkem švédského hardcoru. Nazývyli jsme svoji hudbu jako hardcore punk, raw punk, trash punk etc. Discharge nás ovlivnili, ale snažili jsme se najít svůj vlastní styl. Vály sme psali já a Jimmy, ale Jonsson se vždy účastnil, jak lidsky, tak muzikantsky. Neměli jsme vůbec žádné švédské odkazy. Naše vlivy pocházely z Británie, což bylo snadné získat díky trajektům z Gothenburgu. Poslouchal jsem a stále posluchám 4-Skins a Cocney Rejects, i přesto, že hráli odlišný druh hudby, než my.

Jestli to chápu správně, tak jste nahráli první album (ehm, nevím, proč se tu uvádí album, když to byl 4-válový singl pozn. Miruus) během jara 1982. V jakém studiu? Zvuk je neuvěřitelně brutální a jen pár kapelám se ho podařilo překonat. Pověz mi nějaké historky z nahrávání. Nahráli jste druhé album v létě 1982. Kde? Zůstala ta nahrávka nevydaná, dokud ji nevydali Distortion?

Ano, první album THE SHITLICKERS jsme nahrávali na jaře 1982 ve studiu Lane, Gothenburg. Lidé si myslí, že jsme se vloupali do studia uprostřed noci, nahráli to na ukradené nástroje a zmizeli tak rychle, jako přišli. To je mýtus. Vzali jsme nahrávání víc vážně. Věděli jsme, že by sme měli najít zvuk, který by měl být odlišný od ostatních kapel. Například jsme položili kytaru na záchod a vyrobili díru do blány injekční stříkačkou, což nám dalo náš specifický kytarový zvuk a přidali jsme 4-5 identických kytar do každého válu, aby sme získali hutný zvuk (stejně jak to udělali Pistols). Stejný přístup jsme aplikovali na ostatní nástroje; hodně reverb na bubny, vysoké středy zaznamenané na basu pro výrazný zvuk etc. Experimentovali jsme. Chyba, kterou dělá hodně kapel, které hrají žánry, kde je málo přílžitostí odlišovat jednu kapelu od druhé, je, že netráví čas se svým zvukem, což vede k tomu, že všichni mají zvuk podobný a jen někteří unikátní. Druhé album THE SHITLICKERS II bylo nahrané na podzim 1982(ve stejném studiu). Chtěli jsme aby hudba nabrala jiný směr, s temnějším zvukem a delšími vály, ale skladby byly dost slabé a my jsme byli v mizerné kondici. Nadšení bylo pryč a věděli jsme, že to je začátek konce. Zklamání z alba nás vedlo k neochotě to vydat po 15 let.

První album bylo vydané se dvěma rozdílnými obaly; 1. GBG 1982 s nožem v žaludku a 2. načrtnutý Cracked Cop Skulls pro zahraniční trh. Cracked Cop Skull vydali Malign Massacre oboje v celkovém nákladu 300 kusů? Proč dva odlišné obaly? Máš představu, kolik rozdílných obalů existuje? Split EP s Anticimex je bootleg, že? Víš kdo ho vydal? Dali jste souhlas pro další vydání prvního alba mimo toho původního (a tím nemyslím vydání Dostortion records se Silence, to jste předpokládám schválili)?

Existuje jen jedna vynilová verze prvního alba; nůž v žaludku vepředu a fotka vzadu, bílé označení, 300 kopií, vlastní náklad. Všechny ostatní vydaní (Bullshit Records, Malign Massacre, kreslený obal, split s Anticimex etc) jsou bootlegy, námi neschválené. Zájem o album byl mimořádně velký ve Švédsku i zahraničí. Nahrávací společnosti v UK s námi chtěly podepsat smlouvu. Takže informace se šířili po světě rychle, už tehdy. Jimmy má ještě pár původních kopií, já jsem svou jedinou kopii ztratil při rozchodu. Mám živák, který nebude vydán, kvůli hrozné kvalitě, který zahrnuje nějaké další vály nevydané na prvních dvou albech.

The Shitlickers jsou jedna z nejmýtičtějších kapel té doby. Čím si myslíš, že to je? Nikdy jsem neviděl jakýkoliv rozhovor s kapelou a pověsti říkají, že živé vystoupení byly mimořádné, se surovým zpěvákem vepředu. Mohlo by mít tohle všechno něco společného s faktem, že jste byli zapojení jen po krátkou dobu, vydali album, udělali pár koncertů a pak zmizeli?

Hodně důvodů; byli jsme jednou z prvních kapel tohoto žánru, udělali jsme n hrávku s osobním, specifickým a nezaměnitelným soundem a se silnými vály, které si lidé pamatovali, naše násilné koncerty, to že jsme existovali jen krátké období (1981-1982), že jsme opustili punkovou komunitu (minimálně já a Jimmy, který zmizel do motorkářského světa). Nedávali jsme žádné rozhovory, udrželi si značku a nepodíleli se na komilacích s dalšími kapelami. Členové kapely byli také rozmanité povahy. Fakt, že lidi okolo Shitlickers byli starší oproti ostatním hardcore punks, také sehrál svou roli. Mladí na nás zírali a my jsme se nemuseli starat o to, co si ostatní mysleli a myslí. Například Jonsson a já jsme často poslouchali 50's rock jako Elvis, Dion a Sedaka, takže mladí punks museli být docela zmatení. Jistě, mohli jsme být protivná banda, ale brali jsme kapelu, hudbu, zkoušky, koncerty, nahrávání, obaly atd. opravdu vážně. První přišla hudba, všechno ostatní mělo druhořadý význam. A věděli jsme, co děláme. Věděli jsme, že kapela, jedno jakého stylu, musí mít a)dobré songy, b) osobitý zvuk, c) agresivní marketing kapely.

Vaše texty jsou kapitola sama pro sebe. Kdo je psal a odkud přicházela inspirace? Divali jste se na sebe jako na politickou kapelu? Válečné texty mezi většinou rawpunkových band nejsou neobvyklé a předpokládám, že vás trochu Discharge inspirovali?!

Discharge psali texty proti válce, my jsme psali texty, které obhajovaly změnu díky násilí. Opakovat texty v každém verši byla záměrná volba. Když můžeš říct vše co chceš v jedné větě, tak není důvod přidávat víc textu. My jsme nebyli politická nebo nepolitická kapela, my jsme byli The Shitlickers a měli jsme celou řadu pohledů na různé věci v závislosti na tom, s kým jsi mluvil. Chápali jsme sami sebe jako originální punkovou kapelu, což znamená, že jsme byli pro to, pro co jsme byli a byli jsme proti tomu, proti čemu jsme byli. Dokud v tom byl konflikt, byl jsem šťastný. To samozřejmě platí i proti ostatním punkrockers. Pohrdal jsem předvídatelným. Politickou korektností. Někteří pankáči chtěli změnit svět házením šutrů do porno prodejen. Bob a já, kteří jsme chlastali v Roxy se striptérkama a lidma z porno byznysu, jsme nechápali oč jim jde.

Bylo hodně násilí v hardcorové scéně? Jestli ano, kdo byli nepřátelé? Rokeři? Nazi-skinhedi? Bylo v tom hodně drog?

Naneštěstí bylo tehdy hodně drog ve scéně. Jako ve společnosti dnes. Měli jsme nějaké problémy v kapele, ale většina stála na vlastních nohách. Když došlo na náslilí, tak nebylo moc rozdílů mezi prostorem na pódiu a pod pódiem. Vždycky jsem byl v bitce, kvůli své horkokrevné povaze a částečně proto, že mě nikdo nezastavil. Byl jsem jako v Mechanickém pomeranči. Když jsi teenager, chceš testovat hranice a děláš to, dokud někdo, koho uznáváš, neřekne stop. Vzhlížíš k motorkářům a nikdy nebyly problémy, naproti tomu oni stíli za paknkáčema a často navštěvovali koncerty a některé starší punkové kapely hrávali na motorkářských a rockerských místech . Byl velký rozdíl mezi Gothenburgem a zbytkem švédska. Když jsme začínali, Jimmy bydlel v bytě s jedním ze skinheadů a měli jsme s nima i nějaké párty. Naše hodnoty byly ale rozdílné, tak bylo přirozené, že jsme místo toho začli chlastávat s tehdy ještě malou skupinou hardcore punks, která se jen o půl roku později rozrostla v celé hnutí.

Můžeš mi říct něco o punkové scéně na začátku osmdesátých let? Vypadá to, že tu nebyly stejné rozdělené styly, které do scény přišly později. Jak moc znamenala Haga (čtvrť v Gothenburgu) pro punkovou scénu? Proč si myslíš, že se v Gothenburgu objevily hrubé kapely tak brzo? Které kapely si myslíš, že znamenaly pro právě začínající novou raw punkovou scénu nejvíc?

My, kteří jsme byli zapojení do punkové scény na začátku osmdesátých let, jsme patrně zažili to, co zažívali punks, když punk udeřil v půlce sedmdesátých let; děje tady něco, co nikdo předtím neočekával. Něco nového. Haga byla centrum nové hudby, takže měla obrovský význam. A skoro všechno bylo v tom samém bloku; naše zkušebna, Sprangkullen, Roxy... Haga byla jako Christiania v Kodani, dánsku, svatyně se svými vlstními pravidly. A bylo spousta možností pro žvé vystoupení v a okolo Gothenburgu. Založil jsi Coverovou kapelu jen na jeden večer a hráli jste vály od starých punkových kapel z Gothenburgu jako Goteborg Sound, Perverts a The Leather Nun. Nezapomeňme že to byli lidi z těhle kapel jako Lob, Blomgren, Freddie Wadling and Jonas A, kdo podporovali raw punks, takže znamenali hodně pro novou scénu, ne v hudebním smyslu ale jiným způsobem. Myslím, že The Shitlickers byli na začátku nejdůležitější kapela v tomto stylu. Provozovali jsme bar pro nahrávky, živé vystoupení a organizaci. Byli jsme to například Sixen a já, kdo uspořádali první raw punkové festy ve Sprangkullen. Anticimex se stali nejdůležitější kapelou pro přežití rostoucího žánru.

Kdybys chtěl dokumentovat začátek švédské raw punkové scény, na které kapely bys neměl zapomenout? Myslíš, že Egg Tapes a Really fast znamenjí hodně?

Egg Tapes za nás neexistovali a nevím co je Really Fast. Anticimex byli naši kámoši, ale hudební konkurenti. Měli jsme starší a větší držky a vždycky jsme se ujistili aby jsme hráli před nimi, protože když jsme zkončili, publikum dostalu tak velkou nakládačku, že všichni odešli domů.

Mluvili jste někdy, po té, co jste se 1982 rozpadli, o znovuobnovení? Jaký máš názor na reuniony kapel? Proč jste skončili? Jaké to je, dostávat ohlasy z celého světa na něco, co jste udělali před tolika lety? 25 let je až moc pozdě, nebo jak?

Určitě je fajn, že že dnešní děcka oceňují, co jsi udělal. Ale je to už dlouhá doba. Skončili jsme, protože už jsme neměli moc co dát a nikdy jsme se o znovuobnovení nebavili. Ale nemám problém s tím, když se dá kapela znovu dohromady. Pokud jsou peníze ok.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama